14.3.2024 14:28
Yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut ovat valitettavan tuttuja myös yliopistosektorilla. Vastuullinen työnantaja toimii yhteistoimintalain uudistuksen mukaisesti ja kunnioittaa jatkuvan vuoropuhelun perusteita. Näin muutosneuvottelut eivät tule henkilöstölle yllätyksenä.
Yhteistoimintalakia uudistettiin vuoden 2022 alussa. Uudistus toi mukanaan uuden termin ”jatkuva vuoropuhelu”. Sen tarkoituksena on kehittää työnantajan ja henkilöstön suhteita sekä lisätä keskinäistä luottamusta.
Säännöllinen vuoropuhelu perustuu ajatukseen jatkuvasti muuttuvasta toimintaympäristöstä. Vuoropuhelu työpaikoilla edistää riittävää ja nopeaa tiedonkulkua työnantajan ja henkilöstön välillä. Se lisää työntekijöiden mahdollisuutta vaikuttaa asioihin, jotka koskevat heidän työtään, työolojaan tai asemaansa.
”Lain edellyttämä kehittämissuunnitelma on henkilöstölle tärkeä asiakirja.”
Työnantajan ja pääluottamusmiesten on tehtävä ja ylläpidettävä yhdessä suunnitelmaa työyhteisön kehittämisestä pitkäjänteisesti.
Kehittämissuunnitelmaan kirjataan muun muassa yliopiston nykytila ja ennakoitavissa olevat kehityskulut, jotka voivat vaikuttaa henkilöstön osaamistarpeisiin tai hyvinvointiin työssä. Suunnitelmasta on löydyttävä myös päämäärät ja toimenpiteet henkilöstön osaamisen kehittämiseksi ja työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Työyhteisön kehittämissuunnitelman on tarkoitus olla kehittyvä asiakirja. Se on oiva vuoropuhelun työkalu, jota päivittäessään työnantaja ja pääluottamusmiehet huomioivat yhdessä myös tulevaisuuden näkymät.
”Jatkuva vuoropuhelu ja muutosneuvottelut muodostavat jatkumon.”
Jatkuvassa vuoropuhelussa on käsiteltävä niitä kehitysnäkymiä, jotka voivat myöhemmin käynnistää muutosneuvottelut.
Työnantaja voi aloittaa neuvottelut siinä vaiheessa, kun sillä on suunnitelma, miten muuttuneeseen tilanteeseen pitäisi reagoida tai sopeutua.
Laki puolestaan velvoittaa työnantajaa käymään muutosneuvottelut, kun se harkitsee päätöstä, joka toteutuessaan muuttaisi olennaisesti yhden tai useamman työntekijän asemaa.
Olennaisia muutoksia ovat jo yhdenkin työntekijän irtisanominen, lomauttaminen tai osa-aikaistaminen tai yhdenkin työntekijän työsopimuksen olennaisen ehdon yksipuolinen muuttaminen tuotannollisella tai taloudellisella perusteella.
Neuvottelut on paitsi aloitettava, myös saatava päätökseen ennen kuin työnantaja päättää lopullisesti neuvottelun kohteena olevasta asiasta.
”Työnantajan kannattaa nähdä muutosneuvottelut mahdollisuutena hyödyntää luottamusmiesten näkemystä ja kokemusta.”
Yhdessä tekemällä ja luottamusta rakentamalla päästään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Pitkittämällä neuvottelujen aloittamista tai rajoittamalla tiedonkulkua lopputulos on taatusti päinvastainen.
Laki määrää muutosneuvotteluille vähimmäisajat. Tarkoituksenmukaista on kuitenkin neuvotella riittävä aika, jotta eri vaihtoehdot ehditään käsitellä ja työnantaja saa riittävän tarkan tilannekuvan ennen päätöstään.
Valitettavan usein käy niin, että työnantaja kiirehtii neuvotteluja ja tilanteita joudutaan korjaamaan neuvottelujen päättymisen jälkeen. Ei ole poikkeuksellista, että neuvottelujen seurauksena vähennetty tehtävä ja sitä hoitanut henkilö kutsutaan takaisin töihin.
Muutosneuvottelujen seurauksena yliopistoissa on paikoin näkynyt lisääntynyttä hämmennystä, jopa kyynisyyttä ja yhteisten päämäärien hämärtymistä. Usein tämä johtuu siitä, että neuvottelujen pohjatyötä ei ole tehty huolellisesti eikä luottamusmiesten ja henkilöstön näkemyksiä ja kokemusta ole hyödynnetty riittävästi.
Jos muutosneuvottelut hoidetaan kunnolla ja rakentavasti, ne eivät kuitenkaan ole vain peikko vaan myös mahdollisuus. Lue myös kuusi vinkkiä sujuvampiin muutosneuvotteluihin. Akavan ja JUKO-liittojen jäseniä edustavat yliopistoissa jukolaiset luottamusmiehet.
Katja Aho | kirjoittaja on JUKOn yliopistosektorin neuvottelupäällikkö
JUKO käyttää kirjoituksissaan Yliopistojen yleisen työehtosopimusten mukaista termiä luottamusmies.
Kuusi vinkkiä muutosneuvottelujen onnistumiseksi
Mikä JUKO?